اخبار

مشروح مذاکرات بیست و ششمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی

دبیر شورای عالی نظام پزشکی مشروح مذاکرات بیست و ششمین جلسه این شورا را بیان نمود.

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی ، دکتر داریوش طاهرخانی در خصوص اهم مطالب بیست و ششمین جلسه شورای عالی که به صورت حضوری روز پنج شنبه مورخ  1401/11/27 برگزارشد، گفت:

الف – مطالب عنوان شده توسط آقای دکتر جعفری‌نمین ریاست محترم شورای عالی

1-تاکید بر رعایت زمان شروع و پایان جلسات شورای عالی توسط اعضا، مطابق با زمان اعلام شده در دعوتنامه و حضور موثر در طول جلسه جهت بهره ‌مندی هر چه بیشتر از نقطه نظرات منتخبین جامعه پزشکی  از سراسر کشور که رنج سفر را بر خود هموار می‌نمایند و جهت شرکت در این جلسه حضور می‌یابند.

2-ابراز همدردی و تسلیت به بازماندگان زلزله شهرستان خوی، همچنین کشورهای همسایه، سوریه و ترکیه و تشکر از تلاشهای شبانه روزی و بی وقفه آقای دکتر هاشم زاده، ریاست محترم نظام پزشکی شهرستان خوی و آقای دکتر عباسیان عضو محترم شورا که از ساعات اولیه رخ داد، در منطقه حضور یافتند و کمکهای شایان توجهی ارائه نمودند.

3-موضوع تعرفه، بعنوان مهمترین مسئله جامعه پزشکی است که در اکثر جلسات شورا به آن پرداخته شده است . کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه پیشنهاد خود برای تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال 1402 را به شورا اعلام و مراتب به ریاست محترم کل سازمان منعکس گردید. و معاون فنی و نظارت و ریاست کل پیگیریهای مداومی در این زمینه داشته اند ولی هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است. درخواست جامعه پزشکی این است که تعرفه ها مطابق با تعرفه اعلامی از سوی کمیسیون تعرفه با رعایت قوانین اجرا شود. متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که روز به روز پرداخت از جیب مردم بیشتر می‌شود. پرداخت 30 درصد تعرفه ویزیت توسط سازمانهای بیمه گر در بخش خصوصی به 20 % کاهش یافته و پرداخت از جیب مردم بیشتر و توان آنها کمتر شده است. انتظار می‌رود این سازمانها همان طور که در بخش دولتی 70 % سرپایی و 90 % بستری را پوشش میدهند در مورد بخش خصوصی نیز به همین طریق عمل نمایند و سهم بیشتری را متقبل شوند تا بار افزایش تعرفه ، بر مردم وارد نشود.

4- اعتراض به مصاحبه وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی در خصوص انجام سونوگرافی جهت بانوان توسط پزشکان خانم که به نظر می‌رسد این نظرات بدون کارشناسی لازم در خصوص تعداد متخصصین رادیولوژی خانم و پراکندگی آنها در مناطق مختلف کشور مطرح شده است و در ادامه طرح آموزش 4-2 ماهه به پزشکان عمومی جهت انجام سونوگرافی، بدون توجه به پیامدهای آن و تبعات تشخیص نادرست و پاسخگویی در مقابل بیماران می‌تواند نتایج جبران ناپذیری به همراه داشته باشد که نیازمند پیگیری جدی سازمان توسط ریاست کل است.

5-  سهم نظام پزشکی شهرستانها از درآمد تعرفه حق عضویت و حق صدور پروانه مطب اعضای خود که به حساب سازمان کل واریز می‌گردد پس از 15 روز به نظام پزشکی شهرستانها عودت داده می‌شود در حالی که مقرر بود که  این فرآیند برخط باشد و این امر موجب بروز مشکلات در نظام پزشکی شهرستانها گردیده و اعتراضاتی را به همراه داشته است.  اجرای این سیاست کلان و مکاتبه معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با شهرستانها در این خصوص بدون اخذ نظر شورای عالی مورد اعتراض شورا است.

6- با توجه به اخبار منتشره توسط خبرگزاری فارس در خصوص تخلفاتی در فرآیند صدور پروانه مطب سازمان نظام پزشکی، ریاست کل و یا معاون فنی توضیحات لازم در این خصوص و همچنین  اقدامات صورت گرفته را جهت تنویر اذهان اعضای محترم شورای عالی ارائه نمایند. لازم به ذکر است که جلوگیری از بروز این دست مشکلات، نیازمند هوشیاری مدیران اجرایی سازمان است.

7-با توجه به برگزاری جلسه مجمع عمومی در روزهای 28 و29 بهمن ماه، شورای عالی گزارش عملکرد 5/1 سال گذشته خود را ارائه و همچنین در قالب کتابچه منتشر و در اختیار شرکت کنندگان در نشست قرار خواهد داد.

ب – اهم مطالب عنوان شده در گزارش رئیس کل جناب آقای دکتر محمد رئیس‌زاده :

1-مکاتبه با رئیس جمعیت هلال احمر و اعلام آمادگی سازمان نظام پزشکی جهت همکاری با آن سازمان برای خدمت رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی و اعلام شماره حساب از سوی سازمان مرکزی جهت کمک به زلزله زدگان که کمکهای واصله به همراه مبالغ جمع آوری شده از نظام پزشکی شهرستانها جهت هزینه کرد در اختیار ریاست نظام پزشکی خوی قرار گرفت. همچنین اعلام آمادگی سازمان به روسای نظام پزشکی کشورهای همسایه، سوریه و ترکیه جهت خدمت رسانی.

2- نشست خبری رئیس کل و معاونین سازمان نظام پزشکی با اصحاب رسانه در خصوص دستاوردهای جامعه پزشکی

3- جلسه با دکتر رضوی، مسئول مراکز درمانی خارج از کشور هلال احمر در خصوص گردشگری سلامت

4- پیگیری نامه درخواست تعیین تکلیف تعرفه‌های خدمات سلامت قبل از تصویب بودجه سال بعد و وصول جوابیه آن در ارجاع به مدیر کل پیگیری‌های ویژه رئیس جمهور و ارسال نامه‌ها و پیگیری‌ها از دکتر پورحسینی، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی، دکتر محقق، دبیر شورای عالی بیمه سلامت و مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست‌گذاری بیمه‌های سلامت، دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر میرکاظمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

5- نامه به ریاست دادگاه تجدیدنظر دادگاه انقلاب اسلامی در خصوص پرونده  آقای دکتر مؤذن‌زاده و پیگیری در این خصوص که خبر خوب، حاکی از مختومه شدن پرونده ایشان است.

6- حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سازمان نظام پزشکی

7- جلسه با خانم دکتر حسینی یکتا مسئول طب سنتی وزارت بهداشت در سازمان نظام پزشکی پیرو مصوبه شورای عالی مبنی بر تشکیل دبیرخانه طب سنتی در ذیل معاونت آموزشی سازمان

8- جلسه با نمایندگان کشور ونزوئلا و فعالین گردشگری سلامت در سازمان نظام پزشکی در جلسه شورای معاونین

9- حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص وضعیت اجرایی طرح استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک

10- پیام سازمان نظام پزشکی به مناسبت سال‌روز بزرگداشت دکتر “محمد قریب”

11- جلسه با رئیس شورای عالی و مجامع انجمن های علوم آزمایشگاهیان، اعضای انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی، دبیر مجمع آزمایشگاهیان، عضو هیات مدیره انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی، اعضای انجمن پاتولوژی و عضو شورای عالی.

12- جلسه با رئیس و هیأت رئیسه شورای عالی، رئیس پزشکی قانونی، در خصوص ارائه پیشنهادات به مشاور رئیس جمهور در قرارگاه افزایش جوانی جمعیت.

13-دیدار با دادستان تهران در خصوص تخلفات صورت گرفته در خصوص صدور پروانه مطب

« در ادامه این بحث ریاست کل به صورت مشروح از تخلفات صورت گرفته در فرآیند صدور پروانه مطب در نظام پزشکی تهران و شهرستانها، چگونگی آن، تعداد پروانه های صادره شناسایی شده و  اقدام جهت ابطال آن، فراخوانی متخلفین به سازمان جهت ادای توضیحات و پیگیریهای صورت گرفته در این زمینه و عزم سازمان در برخورد با متخلفین و اصلاح امور و همچنین چگونگی انتشار موضوع توسط خبرگزاریها ، گزارشی جهت استحضار اعضای شورا ارائه و بر اصلاح روند تاکید نمودند »

ج)گزارش آقای دکتر سالاریان معاون فنی و نظارت در خصوص آخرین وضعیت مالیات جامعه پزشکی:

–  بحث تعرفه خدمات سلامت ورودی و مالیات خروجی درآمد جامعه پزشکی است. در خصوص مبحث مالیات، معاونت فنی و نظارت جلسات فشرده‌ای را با مسئولین سازمان مالیاتی کشور، از ریاست آن سازمان، آقای دکتر منظور تا معاونین ایشان، آقایان پاکدامن و توتونچی داشته است. و ریاست محترم کل نیز مکاتبات متعددی در این زمینه به عمل آورده اند.

-ایام کرونا  و بعد از آن تورم افسار گسیخته موجب گردیده که درآمد خالص آحاد جامعه پزشکی کاهش یابد. و از آنجا که مالیات بر سود خالص مترتب می‌شود،لازم است تغییراتی در اینتاکد و یا کد مربوط به مشاغل مختلف پزشکی انجام شود. و باید توجه داشت که ممکن است در همین شرایط در بعضی از صنوف جامعه پزشکی درآمد بیشتر شده باشد.

-معاونت فنی و نظارت  جلسات متعددی در سطح کارشناسی با سازمان امور مالیاتی در جهت تعدیل اینتاکد و تعیین درصد اخذ مالیات از سود خالص داشته است. و خوشبختانه به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته است. البته باید گفت که ضرایب اینتاکد در خصوص صنوف پزشکی بیش از 100 مورد است که در یک یا دو رشته این ضریب بالاتر رفته است. ولی در 98-97 % تعدیل صورت گرفته است و باید در تعیین مالیات جامعه پزشکی بر حسب رشته های مختلف  به صورت عادلانه کارشناسی و عمل نمود. لازم به ذکر است این دستاوردها مربوط به مالیات سال 1401 خواهد بود.

– در بعضی از رشته ها مانند دندانپزشکی ، با توجه به قیمت متفاوت مواد مصرفی، تعرفه ثابتی ندارند و ما چندان در تعرفه گذاری آن موثر نیستیم و خوشبختانه دغدغه چندانی در خصوص تعرفه ندارند ولی از طرفی برای این مشاغل موضوع مالیات بسیار مهم است.

– مسئله دیگر در مبحث مالیات مصاحبه های مسئولین سازمان امور مالیاتی است که به صورت عادتی مسائلی را در مورد جامعه پزشکی مطرح می‌نمایند. البته باید گفت که اندک همکارانی نیز در این زمینه کج سلیقه‌گی نموده و با سیاست عدم استفاده از کارتخوان، بیمار را مجبور به پرداخت وجه نقد نموده و اقدام به فرار مالیاتی می‌نمایند و این موضوع به جایگاه پزشک و سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی خدشه وارد نموده است.

– در حال حاضر ساز و کاری طراحی شده که بیمار با مراجعه به مطب پزشک در صورت مشاهده این گونه تخلفات، مراتب را به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد نمود و در حال حاضر سازمان امور مالیاتی حدود 3000 عضو از اعضای جامعه پزشکی را در این رابطه به سازمان معرفی نموده است.

– مسئولیت سازمان نظام پزشکی در مقابل سازمان امور مالیاتی مسئولیتی تضامنی است و در مقابل درخواست سازمان مبنی بر تعدیل اینتاکد،آن سازمان نیز درخواست اجرای قوانین مالیاتی را توسط جامعه پزشکی دارند و سازمان را مسئول نظارت بر اجرای آن می‌دانند.

– با توجه به معرفی 3000 نفر از اعضای جامعه پزشکی از سوی سازمان امور مالیاتی در خصوص تخلفات مربوط به عدم استفاده از کارتخوان متصل به پرونده مالیاتی ،اعضای مربوط به هر شهرستان تفکیک و جهت پیگیری و گزارش با 200 نظام پزشکی مکاتبه گردید و پاسخهایی از شهرستانهای کشور مبنی بر مهاجرت پزشک مورد نظر، وجود دستگاه کارتخوان در مطب خلاف گزارش و یا تذکر در خصوص نصب کارتخوان واصل و مراتب به سازمان امور مالیاتی منعکس گردید ولی دادستان امور مالیاتی طی مکاتبه ای این اقدامات را ناکافی دانستند و خواستار برخورد انتظامی سازمان با موارد تخلفات مالیاتی شدند.

– با توجه به لزوم همکاری سازمان و سازمان امور مالیاتی، نیاز به تمهیداتی حاکی از حسن همکاری با سازمان امور مالیاتی در راستای پیشبرد اهداف سازان در زمینه تعدیل مالیات جامعه پزشکی احساس می‌شود .

– در خصوص عدم تمدید و ابطال پروانه مطب پزشکان که فاقد دستگاه کارتخوان متصل به حساب مالیاتی هستند قانون مصرح وجود دارد و ما از سازمان امور مالیاتی خواستیم که به وظایفش نسبت به جامعه پزشکی عمل کند تا سازمان نیز به وظایف خود در قبال سازمان امور مالیاتی عمل نماید.

اهم مطالب عنوان شده توسط اعضای شورای عالی :

  • همین موضوع که در تبصره بودجه، 10 % کسر علی الحساب از مراکز درمانی و هچنین تاکید بر اتصال پزشکان به کارتخوان آمده است این سوال را ایجاد می‌نماید که آیا جامعه پزشکی از این حیث از سایر صنوف متفاوت است؟ از طرفی تبلیغات منفی سازمان امور مالیاتی در خصوص پزشکان و ارسال لیست 3000 نفری در حالی که پیگیریها و گزارشات واصله نشان از این دارد که اطلاعات این لیست چندان معتبر بوده و در بررسیها ،تعدادی از لیست اعلامی به خارج از کشور مهاجرت نموده، ، تعدادی فاقد مطب و حتی یکی از ایشان جزو شهدای سلامت و تعداد اندکی در این بین فاقد کارتخوان بودند موجب حساسیت جامعه پزشکی شده است.
  • یکی از دلایل مهاجرت پزشکان همین موضوع مالیات است. افزایش بودجه 47 % دولت با مالیات نشان از 6-5 برابر شدن مالیات در سال آتی می‌دهد. لذا پایین‌تر آوردن اینتاکد ضروری بوده و با توجه به هزینه‌ها برای هر گروه اگر ضریبی بیش از 15 % در نظر گرفته شود با مشکل مواجه خواهد شد. عدم استفاده از کارتخوان در سایر صنوف نیز اتفاق می‌افتند ولی فشار سازمان امور مالیاتی بر روی جامعه پزشکی است.
  • به گفته مسئولین سازمان امور مالیاتی، مالیات کل جامعه پزشکی سرجمع، رقم چشمگیر نیست و جامعه پزشکی جزو خوش حسابترین گروه‌ها است. ولی متاسفانه همین مسئولین در مصاحبه‌های خود به موضوع فرار مالیاتی جامعه پزشکی اشاره می‌کنند.
  • موضوع نصب کارتخوان در مطبها با توجه به عدم وجود وجه نقد، در جهت رفاه حال مردم است و ارتباط آن با مسائل فرار مالیاتی نوعی بد سلیقگی است. سازمان امور مالیاتی مدعی است که به حسابهای کلیه افراد از جمله پزشکان دسترسی دارد پس با بررسی حسابها نسبت به محاسبه مالیات اقدام نماید و از اقداماتی چون حضور فیزیکی در مطب پزشکان و بازرسی  توسط تیمهای متشکل از نهادهای امنیتی ، استانداری و دانشگاهی و سوال از بیماران حاضر در مطب و همچنین نصب تابلو در مطب مبنی بر اعلام شماره تلفن به مراجعین جهت اطلاع موارد عدم استقاده از کارتخوان که موجب دلسردی و ناراحتی جامعه پزشکی به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور از شرایط حاکم می‌شود خودداری نمایند.
  • در حال حاضر 95-90% جمعیت کشور تحت پوشش بیمه می‌باشند. پیشنهاد می‌شود با نسخه نویسی الکترونیک، سازمانهای بیمه گر در بخش خصوصی در زمان پرداخت درصد مالیات مربوط به هر نسخه را کسر نماید و در بخش دولتی هم که به انحاء مختلف مالیات از حقوق و کارانه کسر می‌شود. در قوانین وضع شده  نیز مراکز درمانی موظف به کسر 10 %  از دستمزد و واریز به حساب مالیات در همان ماه هستند. لذا به نظر می‌رسد در بحث اخذ مالیات جامعه پزشکی، سازمان امور مالیاتی با کمترین مشکل مواجه باشد.
  • خوب است که ریاست کل سازمان و ریاست شورای عالی از این منظر نیز مصاحبه نمایند و مصاحبه‌های متعدد و متکثر مسئولین مالیاتی را در توهین آمیز به جامعه پزشکی محکوم نمایند. قدر مسلم در شرایط حساس کنونی کشور، این گونه مصاحبه ها که موجب از بین رفتن سرمایه های اجتماعی کشور می‌شود از سوی دلسوزان کشور مطرح نمی شود لذا اهداف این مصاحبه کنندگان زیر سوال است.
  • تبصره 2 ماده 186 ق.م.م ، عنوان می‌کند که یک هزارم مالیات جامعه پزشکی باید به سازمان نظام پزشکی برگردد که خود رقم قابل توجهی است. سازمان فقط یک یا دو بار در سالیان گذشته موفق به این امر گردیده است. این موضوع نیز جزو همکاریهای متقابل سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی مدنظر قرار گیرد .
  • تعرفه دندانپزشکی متغیر است ولی این موضوع مربوط به تهران بوده و در شهرستانها دندانپزشکان زیر ذره بین سازمان تعزیرات هستند. رشته دندانپزشکی تجهیزات محور بوده و قیمت مواد مصرفی بسیار بالاست و ادامه خدمت با تعرفه های مصوب بسیار دشوار است. درخواستی که داریم این است که در مراوداتی که در مورد رشته دندانپزشکی در بحث مالیات است این کلیت در نظر گرفته شود.
  • آمار 3000 نفر در مقابل کل جامعه پزشکی رقمی بسیار ناچیز است و در همه آمارها درصدی بین 5-3 ٪ اشتباه در عملکرد رقمی طبیعی است. البته این به معنی حمایت از خاطیان نیست.
  • نظام پزشکی مشهد در خصوص لیست ارسالی موارد تخلف عدم استفاده از کارتخوان، از طریق کمیسیون کارشناسی اخلاق پزشکی به موضوع ورورد و مسئله را حل و فصل نمودند.
  • درخواستی که از مسئولین ارشد اجرائی سازمان داریم این است که تصمیمات و توافقات با سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب و در قالب تفاهم نامه انجام شود تا ضمانت اجرا داشته باشد. تجربه نشان داده است که سازمان امور مالیاتی علیرغم اعلام پرداخت مالیات جامعه پزشکی بر اساس ماده 100 ، پس از فرو کش نمودن تب وصول مالیاتها، خلف وعده نموده و به سراغ حسابهای اعضا رفته و نسبت به صدور برگ جریمه برای سالهای گذشته اقدام می‌نماید. همان طور که الان اقدام به صدور برگ جریمه مالیات 99  با اینتاکد بالا نموده است.
  • پزشکانی که در مراکز درمانی فعالیت دارند10٪ از حقوقشان جهت مالیات کسر می‌شود ولی متاسفانه سازمان امور مالیاتی با بررسی حسابها، بر باقی مانده آن نیز مالیات تعیین می‌نماید.
  • رویکرد کلی کشور در خصوص چرخاندن هزینه های کشور به سمت مالیات، رویکردی صحیح و معقولانه است و نباید به آن خدشه وارد نمود. در کشورهای پیش رفته نیز وضع بر همین منوال بوده و گرداندن کشور با منابعی چون نفت اشتباه است.
  • اعضای جامعه پزشکی که مرتکب تخلفات و فرار مالیاتی می‌شوند بیشترین آسیب را به سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی می‌زنند در حالی که یک عضو هیات علمی پیش از دریافت حقوق، مالیات آن را کسر و پرداخت نموده است ولی این بخش، دیده نمی‌شود و جامعه پزشکی همانند تعداد معدود متخلفین در امور انتظامی، چوب اقلیت جامعه خود را می‌خورد. لذا سازمان باید در جهت حمایت از سایر اعضا به موضوع  ورود نماید.
  • کمبود منابع در نظام سلامت موجب می‌شود که رویکرد به سمت اخذ مالیات بیشتر شود. در جلسه گذشته شورا، طی مصوبه‌ای مقرر نمود که کارگروهی پیشنهادات رسمی شورا در مبحث لایحه بودجه سال 1402 را تدوین نماید. این کارگروه گزارش تصمیمات خود را به معاونت پارلمانی منعکس و ایشان نیز در قالب نامه‌‌ای به ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال نمودند. این موضوع نیازمند پیگیری اعضای شورا و روسای نظام پزشکی شهرستانها در نشستی با نمایندگان آن شهرستانها در مجلس است. اگر بودجه مربوط به طرح دارویار و یا نظام ارجاع دید نشود فشار مالیاتی آن در سال آتی بر جامعه پزشکی به مراتب بیشتر خواهد شد.
  • در نشست با سازمان امور مالیاتی و رایزنی ها، مالیات جامعه داروسازی کشور نیاز به توجه ویژه دارد. مالیات داروسازان مانند کارمندان شفاف بوده و با توجه به اینکه ناگزیر از استفاده از کارتخوان هستند، امکان فرار مالیاتی برای این موسسات وجود ندارد. کما اینکه در بعضی از موارد امکان استفاده از تبصره 100 نیز برایشان فراهم نمی‌شود و برخی از ممیزین مالیاتی حسب سلیقه علاوه بر اسناد و مدارک ارائه شده با پیش فرض امکان عدم وصول یک فاکتور، تا 30 % نیز بالاتر محاسبه می‌نماید. درخواست داریم درنشست با سازمان امور مالیاتی، برکسر درصد مالیاتی قائده مند از سود خالص داروخانه ها تاکید نمایند. همان طور که می‌دانید بعضی از محصولات ارائه شده توسط داروخانه ها سودشان از مالیاتی که بر آن اقلام مترتب گردیده کمتر است.
  • ما علاوه بر مالیات مستقیم و غیر مستقیم که زیر مجموعه مالیات علنی است، مالیات دیگری نیز پرداخت می‌نماییم که مالیاتی پنهان بوده و آن تورم است که از پایین‌ترین تا بالاترین اقشار جامعه را شامل می‌گردد و از قائده ظلم بالسویه عدل است تبعیت می‌کند. دولتها با خلق پول این مالیات پنهان را به جامعه تحمیل می‌نمایند.
  • تامین هزینه های دولت از مالیات نشانه یک جامعه مترقی است ولی وقتی که جامعه پزشکی با تورم 50 % و افزایش تعرفه خدمات 20 % مواجه است و سیاست فقرزایی به جای فقر زدایی را مشاهده می‌کند نمی‌توان با این مباحث متناقض در این زمینه فرهنگ سازی نمود.
  • جامعه پزشکی جزو خوش حسابترین جوامع و صنوف است و متوسط مالیات آن 20 میلیون تومان می‌باشد. در حالی که صنوفی چو طلا فروشان و مشاوران مسکن مالیاتی در حدود 5 میلیون تومان در سال پرداخت می‌نمایند.
نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا