اخبار

ظرفیت پذیرش در دو رشته پرطرفدار علوم پزشکی افزایش می‌یابد

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از موافقت با افزایش ظرفیت پذیرش در دو رشته پزشکی و دندانپزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد و گفت: برای خروج از بحران سرانه پزشک در کشور طی پنج سال آینده بایستی حداقل در رشته پزشکی در سال، ۳۰۰۰ نفر و در رشته دندانپزشکی نیز حداقل ۵۰۰ نفر در یکسال، به دانشجویان ورودی دانشگاه‌های کشور اضافه شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به دستور جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: دستور اصلی جلسه امروز موضوع سرانه پزشکی بود، به دلیل اینکه در سند آمایش آموزش عالی، حوزه سلامت یک بخش مهم محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی در خصوص تعداد رو به افول پزشکان کشور وجود دارد. از سوی دیگر ما با پیری جمعیت مواجه هستیم و نگرانی‌هایی در این زمینه داریم. همین مسئله شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت که نسبت به این موضوع حساس شود.

وی تاکید کرد: بنابراین اقدامات کارشناسی بسیار دقیقی با حضور دستگاه‌های ذیربط انجام شد به طور مشخص تهدیداتی که در این حوزه وجود دارد در چند محور است که نخستین آن بحران پیری جمعیت است. البته در سنین بالا نیاز کشور به خدمات پزشکی بالاتر می‌رود. همچنین دومین محور و تهدید بازنشستگی پزشکان بخصوص فارغ التحصیلان دهه شصت است چراکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه شصت جهشی در جذب دانشجویان پزشکی داشتیم که این گروه در شرف بازنشستگی هستند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: تهدیداتی همچون مهاجرت بخشی از جامعه پزشکان به خارج از کشور و گردشگری سلامت از دیگر دلایل ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سرانه پزشکی است که با عدم رسیدگی به این موضوع این حوزه به طور حتم دچار لطماتی خواهد شد. البته برخی در رسانه‌ها اعتراضاتی به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث سرانه پزشکی در کشور داشته‌اند. این افراد بدانند که ما با بررسی‌های دقیق علمی و میدانی به این مسئله ورود کرده‌ایم.

کبکانیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل آمارهای متناقض میزان موجود و مطلوب پزشک در کشور باید ارزیابی شود، میزان مطلوب و نحوه جبران این میزان کمبود باید ارزیابی شود. در واقع  میزان پزشکان موجود طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نقشه راه درمان حدود ۱۰۰ هزار نفر است که این آمار اختلافاتی با آمار سازمان نظام پزشکی دارد که حدود ۱۴۷ هزار نفر است و به نظر در برخی آمارها تنها پزشکان دارای مجوز محاسبه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس اسناد مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که مورد استفاده ما بوده است، تعداد دندانپزشک در کشور ۲۹ هزار ۷۰۰ نفراست، گفت: اگر بخواهیم میزان مطلوب تعداد پزشک در کشورمان را در مقایسه با کشورهای منطقه مورد سنجش قرار دهیم، این عدد باید از ۱۰۰ هزار نفر موجود حدوداً به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یابد همچنین گر بخواهیم در ۱۰ سال آینده جزو کشورهای پیشرفته باشیم که این به طور حتم یکی از اسناد و اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این میزان باید به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: بر همین اساس و برای خروج از بحران سرانه پزشک در کشور طی پنج سال آینده بایستی حداقل در رشته پزشکی در سال ۳ هزار نفر و در رشته دندانپزشکی نیز حداقل ۵۰۰ نفر به دانشجویان ورودی دانشگاه‌های کشور اضافه شود. البته برخی اعضا در این جلسه امروز معتقد بودند که بایستی بیشتر از اعداد مذکور دانشجویان ورودی رشته پزشکی به دانشگاه‌ها را شاهد باشیم به همین دلیل هنوز تصویب نشده است اما ما کار را شروع کرده‌ایم و به دلیل اهمیت موضوع در جلسه بعدی نیز این موضوع برای رسیدن به جمع بندی نهایی ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا