اخبار

چالش های اقتصادی ؛ مهمترین عامل مهاجرت پزشکان به خارج از کشور

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با بیان این که عوامل مختلفی در افزایش میزان مهاجرت جامعه پزشکی دخیل است؛ گفت: مهمترین مسئله عدم تناسب میزان درآمد پزشکان با تورم موجود در جامعه بوده و تا زمانی که نسبت به رفع چالش های اقتصاد درمان اقدامی نشود؛ شاهد روند صعودی مهاجرت پزشکان از کشور خواهیم بود.

دکتر بابک شکارچی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص رشد روز افزون میزان مهاجرت پزشکان به خارج از کشور بیان کرد: البته آمار دقیق مهاجرت پزشکان به خارج از کشور را باید از پلیس مهاجرت و گذرنامه درخواست کنیم تا بطور واقعی مشخص شود از زمان اخذ نخستین گذرنامه ، چه تعداد پزشک به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. عوامل مختلفی در افزایش روند مهاجرت دخیل است که مهمترینِ آن مسائل اقتصادی جامعه پزشکی است.

وی افزود: میزان درآمد پزشکان بویژه همکاران نسخه نویس متناسب با شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه نبوده و اغلب یا بیکار هستند و یا به مشاغلی غیر از پزشکی روی می آورند تا بتوانند معیشت خود را تامین کنند.

وی ادامه داد: اغلب پزشکان عمومی انگیزه ای برای ورود به دوره های تخصصی ندارند زیرا همکاران رزیدنت در مراکز آموزشی و درمانی از شرایط نامساعد اقتصادی علیرغم مدت زمان زیادی که برای درمان بیماران صرف می کنند؛ برخوردار هستند و بدون شک می توان گفت بار ِ درمانی مراکز دولتی بر دوش همکاران رزیدنت است که موظف هستند ساعات زیادی را با حداقلِ دریافتی به ارائه خدمات بپردازند.

شکارچی با اشاره به این که تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی با میزان واقعی خود فاصله داشته و رشد آن متناسب با تورم موجود در جامعه نبوده است؛ تصریح کرد: همکارانمان در رشته های مختلف با مشکلات متعددی مانند افزایش هزینه های تجهیزات پزشکی، مواد مصرفی و هزینه های جانبی مانند پرسنل و … مواجه هستند و از سوی دیگر مردم نیز به دلیل مسائل اقتصادی و عدم پوشش بیمه ای مناسب توان چندانی برای دریافت خدمات درمانی ندارند و خیلی از افراد در موارد حساس و ضروری برای دریافت خدمات به مراکز درمانی مراجعه می کنند و این امر چرخه معیوبی را ایجاد کرده بطوری که نه پزشکان از میزان درآمد خود راضی هستند و نه مردم از هزینه هایی که برای خدمات بهداشتی و درمانی پرداخت می کنند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: باید راهکارهای مناسب برای رفع این معضل اندیشیده شده و کارهای عملیاتی انجام شود تا از خروج نیروهای نخبه در حوزه پزشکی جلوگیری شود و همکاران بدلیل مسائل اقتصادی به سایر کشورها مهاجرت نکنند و هم شرایطی از سوی ارگان های ذیربط از جمله بیمه ها فراهم شود تا مردم نیز بتوانند به راحتی از خدمات درمانی بهره مند شده و دغدغه هزینه های درمان بیماری خود را نداشته باشند.

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا