دسته‌بندی نشده

پیام رئیس شورای عالی نظام پزشکی به مناسبت روز_پزشک

نقش های گوناگون پزشک تاکید وافری بر وجه اجتماعی و مدنی رسالت او دارد

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در پیامی فرارسیدن یکم شهریورماه زادروز حکیم ابوعلی سینا و روز پزشک را بر جامعه پزشکی ایران تبریک گفت و بیان کرد:روشن است که بر عهده گرفتن نقش های گوناگون فراتر از مسئولیت های فردی یک پزشک است و تاکید وافری بر وجه اجتماعی و مدنی رسالت او دارد و می تواند پاسخگوی ضرورت مدیریت علمی عوامل تعیین کننده سلامت ( SDH)، پیشگیری اولیه از بیماری ها و تحقق جامعه سالم باشد.

🔹به گزارش اداره کل روابط عمومی متن پیام  تبریک دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی به مناسبت روز پزشک در ذیل آمده است:

“به نام خداوند جان و خرد”             

                                                                                      

اول شهریور زادروز حکیم ابوعلی سینا طبیب، دولتمرد، دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی و “روز پزشک” بر جامعه پزشکی پاکباز و سربلند ایران مبارکباد!

امروزه جامعیت علمی و اخلاقی و اجتماعی این طبیب عالیقدر ایران و جهان الگوی پزشکان در طب مدرن و دنیای جدید قرار گرفته است بگونه ای که در این زمان رسالت یک پزشک در نقش های تعریف شده زیر تبیین می شود:

• پزشک به عنوان درمانگر

• پزشک به عنوان آموزش دهنده

• پزشک به عنوان مدافع سلامتی و حقوق بیمار

• پزشک به عنوان مسئول در بهداشت عمومی

• پزشک به عنوان تسلی بخش و آرامش دهنده

• پزشک به عنوان مصلح اجتماعی

• پزشک به عنوان دانشمند مسئول

روشن است که بر عهده گرفتن این نقش های گوناگون فراتر از مسئولیت های فردی یک پزشک است و تاکید وافری بر وجه اجتماعی و مدنی رسالت او دارد و می تواند پاسخگوی ضرورت مدیریت علمی عوامل تعیین کننده سلامت ( SDH)، پیشگیری اولیه از بیماری ها و تحقق جامعه سالم باشد. در همین ارتباط، سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد مدنی فراگیر و دربرگیرنده اعضای فرهیخته جامعه پزشکی، وظایف قانونی دفاع از حقوق بیماران و جامعه در امر سلامت و تحقق حقوق و ایفای رسالت های چندگانه پزشکان را بر دوش می کشد و در این مسیر با سیاستگذاری و برنامه ریزی های خود تلاش نموده است. از دیگر وظایف سازمان نظام پزشکی و آحاد اعضای آن ارائه آموزش های عمومی در جهت کمک به ارتقای سطح دانش پزشکی، فرهنگ و سواد سلامت و پیراستن آن از شبه علم و خرافه هائی است که به منظور سودجوئی و سوداگری با جان و تن مردم هر از چندگاهی در رسانه ملی، فضای مجازي و برخی از نهادهای رسمی مطرح می شود و آسیب رسانی به سلامت جامعه را هدف گیری می نماید. هم اکنون متاسفانه این آفت علمی و اخلاقی- اجتماعی بویژه در بحران دنیاگیری کرونا خود را نشان می دهد و علیرغم فداکاری شبانه روزی کادرهای پزشکی و پرستاری کشور برای نجات جان هموطنان، با بدآموزی ها و ترویج شایعات موجب انگ زائی و بی اعتمادی و تردید بیماران نسبت به مراجعه سریع به پزشکان معالج و بیمارستان برای انجام درمان تخصصی و باعث قربانی شدن ایشان می شود! انتظار می رود که وزارت بهداشت، دولت و سایر مسئولان نظام با پیگیری انجام فوری واکسیناسیون عمومی و حفظ سلامت مردم به عنوان اولین اولویت ملی و خط قرمزی در برابر دخالت های غیر علمی، بیش از پیش به تکالیف قانونی و اخلاقی خود اهتمام نمایند.

امید است که رابطه معنوی میان بیماران، پزشکان و جامعه که قداست علم طب، اعتماد به دم مسیحائی طبیب و اثر بخشی امر طبابت را از دیرباز تا این زمان به همراه داشته است تداوم یابد. 

“هر که را جامه ز عشقی چاک شد

او ز حرص و عیب کلی پاک شد 

شاد باش ای عشق خوش سودای ما

ای طبیب جمله علتهای ما”

دست خدا با شما و قدرشناسی و دعای مردم بدرقه راهتان باشد. 

دکتر مصطفی معین       

رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا