دسته‌بندی نشده

تعطیلی واقعی یا نمایشی؟

دکتر سیف الرضا شهابی عضو هیات مدیره نظام پزشکی بابل

فراگیر شدن بیماری کووید۱۹ و سویه دلتای آن در سراسر کشور و افزایش بیماران و مبتلایان و مراجعه فراوان مردم به مراکز درمانی و استیصال مراکز درمانی از کثرت مراجعان و همچنین بالا رفتن آمار فوت‌شدگان و قرمز شدن اکثر استان‌ها و شهرهای کشور، بسیاری از صاحب‌نظران در امر مبارزه با کرونا و کنشگران اجتماعی را بر آن داشت تا برای مهار و کنترل بیماری مزبور پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌‌ای به شکل «لاک دان» در سراسر کشور را بدهند.
در ابتدا ستاد ملی مبارزه با کرونا با پیشنهاد فوق مخالفت کرد تا این که روز شنبه بیست وسوم امرداد با موافقت پنج روزه موافقت کرد. اگر چه مطابق تقویم، سه روز از این پنج روز تعطیل رسمی است، مع‌الوصف موافقت با پنج روز در مقایسه با تعطیلی پانزده روز، یک سوم است، ولی اگر‌‌، همین پنج روز هم به‌طور واقعی اعمال شود، می‌توان تا حدودی به مهار بیماری امیدوار بود؛ به قول معروف «کاچی به از هیچی است» ولی اگر بخواهد مثل تعطیلی‌های اعلامی در دولت قبلی باشد که بیشتر به یک بازی یا شوخی شبیه بود؛ علاوه بر این‌که تعطیلی تاثیری آن‌چنانی ندارد و چه بسا ممکن است با افزایش سفرهای مردم‌‌، انتقال بیماری بیشتر از پیش بشود.
اگر مسئولین واقعا خواستار تعطیلی همه‌جانبه هستند، باید در همین پنج روز «لاک دان» کنند و اجازه ندهند هیچ شخصی از منزلش خارج شود، حتی شرکت‌های خصوصی هم تعطیل شوند و هزینه اقشار کم‌درآمد را تامین کنند تا مشکل معیشتی پیدا نکنند، ضمن آنکه مراسمات عزاداری کاملا تعطیل شود و جلوی سفر‌ها گرفته شود؛ همانگونه که بسیاری از کشورها این شیوه را اعمال کردند و موفق شدند به‌طور جدی بیماری را مهار کنند.
اگر قرار باشد مردم در کوچه و خیابان با هم ارتباط داشته باشند و شرکت‌های خصوصی فعال باشند و در فضای بسته و باز مراسم روضه‎خوانی و سینه‌زنی و… راه بیندازند و بارها را ببندند و به سفر بروند، به نظر می‌رسد اگر چنین تعطیلی اعلام نمی‌شد بهتر بود؛ لااقل در زمانی که ادارات و موسسات دولتی فعالند سفر نمی‌روند.
ظواهر امر نشان از این دارد که این تعطیلی هم مثل تعطیلی‌ها در دولت گذشته بیشتر یک حرکت نمایشی است و فقط برای خالی نبودن عریضه و این‌که بگویند:تعطیل شد!!
اگر هدف از تعطیلی به جای مهار واقعی بیماری‌‌، این باشد که‌‌ در برق صرفه‌جویی شود، یا این باشد که‌‌ عزاداران که تا نیمه‌های شب به عزاداری مشغولند، در صبح فردایش‌‌، نگران اداره و موسسه دولتی را نداشته باشند و بتوانند کاملا استراحت کنند یا هدف این باشد که‌‌ مردم به سفر بروند، در این صورت تعطیل نکردن هزار برابر بهتر از چنین تعطیلی است.

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا