اخبار نظام پزشکی سبزوار

نشست مشترک نظام پزشکی سبزوار با نهادهای ذی ربط در خصوص فعالیت و مداخله افراد غیر مجاز و فاقد صلاحیت در امور پزشکی

پیرو گزارشات متعدد مبنی بر گسترش روزافزون دخالت افراد بدون صلاحیت و بدون مجوز در امور پزشکی ، روز سه شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۹

جلسه ای در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد .

سلامت اولین مقوله ارزشمند زندگی در همه جوامع و جزو وظایف جدایی ناپذیر حاکمیت است . تلاش های زیادی برای بسط آن به توسط تامین زیر ساختها در همه زمینه ها به ویژه آموزش و تربیت دانش آموختگان صورت می گیرد .

سازمان نظام پزشکی سبزوار در راستای مسئولیت اجتماعی خود با دعوت از مسئولین ذی ربط نسبت به دقت در این مهم همت گماشت و با بهره گیری از ظرفیت ها و اختیارات ایشان به بحث و بررسی همه جانبه موضوع پرداخت .

دخالت ها در این مبحث بسیار گسترده است و در زمینه هایی نظیر؛ تشخیص ، درمان و فروش داروی تقلبی یا قاچاق در برخی عطاری ها ، زالو درمانی ، شکسته بندی ، دندان پزشکی ، عرضه و فروش دارو و مکمل در باشگاه های ورزشی ، استفاده از پروسژرهای پوست و زیبایی و فروش داروها در برخی آرایشگاه های زنانه ، حجامت ، ختنه و… انجام می پذیرد .

در این موارد که جرم مشهود تلقی می شوند ، رکن قانونی جرم ، رکن مادی جرم ، رکن معنوی جرم ، وضوح دارد و قوانین مختلف از جمله قانون  دادگاه های  عمومی و انقلاب ، قانون تعزیرات و قانون امور پزشکی , دارویی ، مواد خوراکی و آشامیدنی در مورد آن صراحت دارند .

در جایی که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت به اتفاق سازمان نظام پزشکی ، حیطه های فعالیت رشته های مختلف گروه پزشکی را تعیین و احصا نموده و از مداخله آنان در محدوده دیگران پرهیز می دهد ، افراد فاقد صلاحیت یا فاقد مجوز بی مهابا به این اعمال دست می زنند .

عوارض ، تداخلات و خطراتی که انجام این فعالیت ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت افراد جامعه بر جای می گذارد بسیار وسیع بوده و برعهده دولت است که از سلامت مردم مراقبت کند .

مجازات ها باید بازدارنده باشد و تعیین جرایم نقدی به تنهایی ره به جایی نمی برد .

به مخاطره افتادن امنیت شغلی پزشکان از تبعات این گونه رفتارها خواهد بود .

نمایندگان دستگاههای مختلف حاضر در جلسه بر این باور هستند که تامین سلامت بسیار گسترده بوده و فقط بر عهده یک دستگاه نیست بلکه باید ستادی متشکل از نهادهای مختلف که در هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت می باشند به انجام آن بپردازند . سلامت حق مردم و تکلیف مسئولین است .

در این نشست ، حاضران به بیان دیدگاه های خود که همگی منطبق بر قانون بود پرداخته و بالاتفاق خواستار استفاده از ظرفیت های قوانین متعدد و مجازات های موثر و پیگیری مستمر شده و بر همراهی خود در بازدیدهای مشترک و حمایت های اداری تاکید نمودند .

آقای صابری دادستان محترم نیز ضمن اشاره به اختصاص شعبه ای ویژه اینگونه جرایم در دادگستری ، تاکید نمود که در بحث سلامت ، به هیچ وجه چشم پوشی از حقوق مردم نخواهد داشت . ایشان بر لزوم کار فرهنگی ، اطلاع رسانی وبالابردن سطح آگاهی مردم اشاره نموده و برگزاری جلسات آموزشی برای گروه های مختلف توسط صنوف مربوطه را در این راستا برشمرد . دادستان عمومی و انقلاب سبزوار خاطر نشان کرد که فک پلمپ ها نباید تسهیل شود ، گزارش نویسی ها اصلاح شود ، گشت های مشترک با حضور خود ایشان برگزار گردد . همچنین مقرر شد جلسات ماهانه با محوریت دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردد .

از سوی دیگر تصمیم گرفته شد جهت کاربردی تر کردن و ارتقاء ظرفیت های قانونی ، پیشنهادات کارشناسی شده جمع بندی شده و به مراجع بالادستی ارائه شود .

در این جلسه جناب آقایان صابری ( دادستان عمومی و انقلاب ) ، حیدری ( معاون اداره تعزیرات حکومتی ) ، دکتر ده نبی ( معاون غذا و دارو ) ، دکتر سروش ( معاون درمان ) ، سرکار خانم دکتر نوده ( معاون بهداشتی دانشگاه ) و آقایان طلوع فکور ( رئیس اداره صمت ) ، مجرد ( نماینده اداره ورزش و جوانان ) ، سرکارخانم محمدی ( رئیس اتحادیه آرایشگران بانوان ) ، آقایان دکتر ناوی ( دادستان انتظامی نظام پزشکی ) ، دکتر قاسمی        ( معاون انتظامی نظام پزشکی ) ، دکتر دولت آبادی ( رئیس انجمن داروسازان ) ، دکتر اکبری ( رئیس انجمن دندانپزشکی ) و دکتر محمود فاضل ( رئیس نظام پزشکی ) حضور داشته و مطالبی را بیان داشتند .

                                                                  روابط عمومی سازمان نظام پزشکی سبزوار

نمایش بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا